torsdag 20 oktober 2016

160. Kroatien del tre, maten i Podgora

Det är sådan lyx att vakna upp på hotell för att ta sig an en stor frukostbuffé, det är också superlyxigt att promenera runt längs en strandpromenad för att välja en restaurang till både lunch och middag varje dag en hel vecka. Det var inte lika roligt att komma hem ensam till lägenheten i Kalmar och börja laga mat. 

Maten vi åt var både bra och mindre bra. Första dagen skulle vi äta en lunch efter att ha rest under förmiddagen och hamnade på restaurang Roko som vi läst hade fått fina recensioner. Jag valde en vegetarisk risotto som inte kändes som en risotto, mer som en ris- och grönsaksblandning vilket var lite trist eftersom jag beställt en risotto. Smaken var det dock inget fel på. Vi återkom också några gånger till Roko och åt både kött och fisk som smakade bra. En kväll delade vi på en bricka med olika kött på en annan restaurang vilket var en liten besvikelse för det var rätt smaklöst. En järpe vi antog var en cevapcici påminde i smaken om en färdig fryst hamburgare. Det var dock en trevlig kväll där vi delade på en flaska rödvin och njöt av varandras sällskap. 

Annars var jag väldigt nöjd med vad jag åt under veckan. Jag försökte hålla mig till saker jag räknade med att jag kunde äta för att slippa fråga om glutenfritt. Jag beställde risotto på en annan restaurang, där vi hamnade fler gånger, som smakade jättebra. Plus i kanten för stora portioner på det mesta jag beställde, jag lämnade ofta restaurangen väldigt mätt. Det var också härligt att beställa fisk och få in en hel fisk med ben och huvud vilket gjorde att det kändes som det precis kommit från havet. Till fisken hade de en blandning på spenat och kokt potatis som jag gillade eftersom jag älskar spenat och det kändes fräscht till skillnad från att äta pommes till exempel. 

Några bilder på rätter under veckan.

Veg. "risotto"


Supergod kycklingfilé med grillade grönsaker






En "smoked salmon" sallad sista dagen som jag iofs inte stod mig på länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar