måndag 20 februari 2012

I was born this way

Pizzapärsen. Igår. Jag känner att jag fått sånpass distans att jag kan prata om det. Jag bestämde mig alltså för att baka en egen pizza, inte ätit det sen jag och Jens bakade pizza i Bergen där vi använde oss av de billigaste ingredienserna så förväntningarna var skyhöga.

Det började med att jag tog en lång promenad några timmar efter frukost och hungern var redan i antågande. Efter prommisen gick jag hem och hämtade pengar och gick sedan till Ica Kvantum där jag handlade. Jag kom hem igen, hungern var mycket påtaglig vid det här laget, sökte upp ett recept på internet för pizzabotten. Upptäcker till min fasa att jag helt glömt jäst(!), får en vag flashback av att ha bakat utan jäst tidigare, söker "pizza utan jäst", hittar recept, bakar och upptäcker att det här aldrig kommer gå vägen. Jag slängde degen.

Jag går till Ica Ljura och handlar en jäst, och nytt mjöl eftersom jag använt upp nästan all av den mjöl jag köpte på Kvantum. Bakar, jäser, upptäcker att den rivna pizzaosten olyckligt smält samman i påsen av att ha legat intill en varm spiskropp, får helt enkelt riva egen på den prästost jag annars har på smörgåsen. Upptäcker att vi inte har någon oregano, ja ja man kan väl äta pizza utan oregano, en gång.

När jag äter pizzan med gul lök, champinjoner och riven prästost känner jag att det saknas något, förutom oreganon.... SKINKAN! Hur kan jag glömma skinka på pizza?

Då kände jag bara att det här.. kommer icke förvåna de som känner mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar