söndag 30 september 2018

328. Lidingöloppet

I fredags tog jag kustpilen upp till Linköping och Madeleine som bjöd på tacos! På lördagen var dagen som vi väntat på. Fasats över. Vi skulle springa Lidingöloppet. Utan att ha löptränat senaste månaderna. Jag sprang 5 km två gånger senaste 6 veckorna. Hon sprang 7 km helgen innan och tyckte det var tungt. Vi tog i alla fall tåget upp till Stockholm, nervösa. Väl på plats på Lidingövallen slog vi oss ner och åt lite medtagen pasta och tonfisksallad. Hämtade ut våra nummerlappar och lämnade in en väska. Sedan gick vi mot start! 

När vi stod och värmde upp i startfållan kände jag mig verkligen nervös. Vad har vi gett oss in på tänkte jag. Det här går ju inte. 30 km är ingen dans på rosor. Men det var bara att försöka hålla oss till planen - springa ihop och håll 7min/km tempo. Jag hade pulsklockan på mig så fick uppdatering varje km vilket medeltempo vi höll och det var allt från 5.55 till typ 11-12 när vi gick i backarna. Oftast stod det 6.XX så det kändes bra. Vi sprang om en del under loppet. Vid 14 km kände jag första gången att det gjorde ont i knäna. Sista milen var riktigt tuff med alla backar, de sista kilometrarna var det bara pannben. Sen sprang vi i mål hand i hand. På 3.30. Imponerande för att inte tränat inför det. 

Efter att ha hämtat väskan och tagit oss med tunnelbana och buss till vårt hotell så var det skönt att duscha och byta om för att åka upp till hotellets restaurang och äta. Vi tog ett glas prosecco för att skåla efter vår insats och så blev det varsin röding med ett glas rött. Avslutade med kaffe och tryffel innan vi tog oss till rummet för att gå till sängs. Sov inte alls bra, kroppen värkte och jag vred och vände på mig och det gjorde ont i varje rörelse. Imorse trodde jag inte att jag skulle ta mig ur sängen. Minns inte alls att jag hade såhär ont sist jag sprang (2014). Vi tog oss i alla fall till en mycket god frukost (de hade glutenfria pannkakor!) innan vi tog en svängom på Mall of Scandinavia och sen vidare på varsitt håll till buss/tåg hemåt. 

Här kommer några bilder jag knäppte under lördagen och imorse.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar