måndag 6 april 2020

380. måndag

Tänkte när jag cyklade hem på hur underbart det var ute, ljust och skönt. Så tänkte jag på jobbet, för jag hade jobbdatorn på styret eftersom vi ska jobba hemma så mycket som möjligt om möjligheten finns hos oss. Med anledning av corona. Det är ett annat kapitel. Men tänkte på jobb. På att jag snart jobbat ett år. På hur jag inte känner mig bra ännu. Jag känner att jag är långsam, att jag tänker att saker går fort men så gör de inte det. Och på att jag önskar att man gjort annorlunda om man vetat det man vet nu. Men jag visste ju inte vad jag vet nu. Tänker på den senaste kollegan som började i januari som jag imponeras av, som tar för sig, som är klok och framåt. Driven. Man kan inte jämföra och man ska det inte heller. Ändå är det lätt att tänka på det, att jag borde vara bättre.

Släpper den tanken. Var full med energi hela dagen nästan, kanske är det ljuset, kanske är det en aktiv helg, återhämtning på riktigt, umgänge, lugn, aktivitet och strålande sol. Hoppas få lika mycket energi nu till helgen, påskhelgen. Öland, jag längtar.

måndag 9 september 2019

Den förbjudna tanken

Den man inte talar om. Skulle aldrig tala om.
Så otacksamt att inte vara tacksam.
Det som är så bra. Det som håller.
Alla goda ord. Alla goda val.
Det bra, det som är så bra.
Men ibland finns den inte där. Glöden.
Ibland finns den inte alls där. Glädjen.
Ifrågasätter varenda cell i min kropp.
Ifrågasätter varenda känsla. Och tanke.
Tar några steg. Några andetag.
Och tänker det förbjudna.
Att det skulle vara en lättnad.
Ett mörker som lockar.

måndag 29 juli 2019

379. Nattmössan

Tanken flyger. Tankarna. Tar mig bort. Vill inte stanna. Vill vara fri. Tänker du också på hur onödigt livet är. Livet.

Kan du bara sitta här. Du behöver inte säga något. Jag vill inte höra något. Jag vill bara vara. Jag vill känna. Jag vill känna mig mindre ensam. Mindre dämpad. Vill känna något. Som gör mig lugn.

Kan du lägga din hand på min hud, vill känna värmen stråla genom mig. Utan att det bränns. Känna att jag är trygg. Innan något kommer och bryter ner mig. Förgör mig. Det är så lätt hänt.

måndag 24 juni 2019

378. When in Rhodes

Jag åkte på semester med Kajsa, this is what we did.

Superexcited. Köpte snacks och vin i väntan på flyg. På flyget köpte vi helt ok gott rosé i flaskor med söt etikett. Vi kom fram på kvällen, såg inte så mycket men vi åkte transferbuss till vårt hotell.

Man ser havet från vår balkong. Mycket kort promenadbit till stranden.

Första dagen gick vi en del, strosade runt, gick genom gamla stan, sen hängde vi på stranden, jag köpte badsandaler (se nedan)

Vi åt middag på en nyöppnad restaurang som hade glutenfri pasta som var supergod och vällagad! Är så van att pastan är överkokt de gånger jag ätit pasta ute. Glömde ta bilden efter att jag strösslat med parmesan.. Restaurangen bjöd på varsitt glas vin när vi ätit upp, förmodligen för att locka in fler gäster, det ser ju bättre ut om det sitter massa människor på en restaurang än om den är tom.

Turistiga bilder.

Jag gjorde min egen huvudbonad för att skydda huvudet den dagen jag inte tog med min stråhatt.

Åt supergott på en restaurang jag tror hette Avocado. Alltid ost till förrätt som vi delade på.

Vi tog en utflykt till Kallithea Springs. Magisk plats. Väldigt fint. Solade och badade.

Det var riktigt varmt, hela tiden.

Åt lite gott på vår balkong, mmmm.

Liveband på hotellet som var grymma! Kajsa fick hoppa in och spela key.

Jag fick så ont i foten så Kajsa tvingade mig att använda mitt fotledsskydd. Tacksamt.

Tog en hop on hop off - buss. Var superhärligt att komma upp lite på höjden och se utsikten.

Bad, i vanlig ordning, sedan middag. Vi åt på en vegetarisk restaurang där allt var MMM. Blev så mätta då vi valde någon kocken väljer sju rätters.

Tog en till utflykt till Tsampika beach. Sandstrand som brände satan. Vi testade på parasailing vilket var magiskt. Förutom att man skulle väga sig innan och jag fick ångest för att jag aldrig vägt så mycket. Vägde 10kg mer än jag vägde första sommaren jag bodde i Kalmar (eller jag bodde i Norrköping över sommaren) och minns att jag redan då tänkte Oj, vad stor jag blivit. Men låt oss återgå till härliga Rhodos.

Vi gick till Tamam, ett litet ställe med gott rykte. Vi stod i kö i 30-40 min innan vi fick bord, de har ej bordsbokning, däremot får man ett glas vin medan man väntar i kön. Maten var super. Personalen var SUPER. WowWow. De bjöd på den där desserten och ett liten shot av något slag, som var god.

När vi skulle betala på Tamam fick vi ett litet reklamblad för deras nyöppnade cocktailbar där vi skulle få två för en genom bladet. Så vi gick dit, det visade sig att den låg precis vid vårt hotell. Vi drack goda drinkar. Fick nötter och popcorn. Ägaren som vi pratat med på Tamam kom dit och slog sig ner med oss och insisterade på att få bjuda på varsin cocktail innan vi skulle gå. Snäll!

Sista kvällen åt vi på en restaurang Kajsa redan varit på när hon var på Rhodos senast. Supertrevligt, och gott. Väldigt genuin.

Helt OK mat på flyget. Åt både på dit- och hemresan. Sån härlig happening när man flyger. Trevligt. Och ser fram emot resan till Thailand i december massor nu!

När vi landade stod Adam med en lapp och väntade, ha ha. Så snäll. Han både skjutsade och hämtade på flyget. Och Kajsa, vilken resekompis. En kollega frågade mig om vi höll sams hela veckan och jag kan inte ens föreställa mig vad vi skulle bli osams över. Världens lättaste att ha att göra med är hon. Och bra på att ta tag i vad man ska se och vart man ska äta. Hoppas vi gör fler resor tillsammans!